Nasza strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij

W sezonie przedświątecznym wielu mieszkańców Szubina, Nakła nad Notecią oraz Bydgoszczy otrzymało zaproszenia na spotkania, w ramach których mogli zapoznać się z ofertą prestiżowych, włoskich garnków czy też mat masujących o leczniczym działaniu. Czy warto wybrać się na taki pokaz? Wskazujemy na ryzyka uczestnictwa w prezentacji.

Skala działań takich firm handlujących cudownymi przedmiotami jest spora. Podczas spotkań osoby przedstawiające się jako wybitni specjaliści, fizjoterapeuci czy też osoby, które doświadczyły rewelacyjnych zmian zdrowotnych dotyczących korzystania z garnków czy mat zakupionych u renomowanego producenta wprowadzają osoby zaproszone na pokaz w tematykę dotyczącą nadzwyczajnych właściwości oferowanych produktów, a następnie proponują zakup przedmiotów. Bardzo często celem pokazów jest sprzedaż jednego wybranego produktu (np. kompletu garnków) za „kwotę rynkową” 8000 zł, kórego cena z powodu przedświątecznej promocji w cudowny sposób jest obniżana na 6000 zł, a na dodatek prezenterzy dorzucają do oferowanego produktu: matę masującą o wartości kilku tysięcy złotych i inne drobne sprzęty AGD (sztućce, talerze, odkurzacze, mikrofalówki itd.). I jak tu nie skorzystać z takiej promocji? Liczby idące najczęściej w tysiące złotych rabatu „wyłącznie dziś i teraz” robią na wielu ogromne wrażenie. Wbrew posiadanemu budżetowi domowemu, kierując się emocjami kupujemy produkt. Często zawieramy także w tym samym czasie umowę kredytową na kwotę wielu tysięcy złotych.

Zaproszenia na pokazy można znaleźć w skrzynkach pocztowych, ale zdarzają się także przypadki zaproszeń imiennych bądź telefonów do zapraszanych osób. Dziwnym trafem na spotkania takie zapraszane są z reguły osoby starsze.

Trzeba pamiętać, że nasze dane osobowe podlegają obrotowi handlowemu i stanowią przedmiot sprzedaży między podmiotami. Takie dane najczęściej trafiają do obrotu poprzez nasze własne działanie, tzn. poprzez wyrażenie przez nas zgody na ich przetwarzanie. Pamiętać należy, że zakładając np. skrzynkę pocztową, podpisując umowę o telefon czy też wypełniając w internecie ankietę, najczęściej musimy wyrazić naszą zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wiele osób nie zastanawia się nad tym, że kliknięcie w rubrykę i postawienia „haczyka” to wyrażenie prawnie obowiązującej zgody na przetwarzanie danych.

Nie należy zapominać, że każdy z nas ma prawo do ochrony dotyczących go danych osobowych. Zawsze możemy złożyć sprzeciw wobec przetwarzania danych w celach marketingowych bądź po prostu cofnąć naszą zgodę do przetwarzania takich danych. Za niedopuszczalne przetwarzanie danych osobowych przez podmiot do tego nieuprawniony grozi kara pozbawienia wolności do lat 2.

Statystyki dotyczące procederu handlu „cudownymi produktami” wskazują, że skala takiej działalności kwitnie w Polsce bez większych problemów od lat. Czasami tylko zdarza się, by na nieuczciwą firmę nałożona została kara przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Trzeba jasno sobie powiedzieć, że większość z tych spotkań ma charakter teoretycznie legalny. Zdarzają się także firmy, które potrafią zaoferować towar zgodny z opisem i jego wartością do jakości. Problem jest w tym, że w wielu przypadkach oferowane przez prezenterów przedmioty nie mają właściwości, o których prezenter nas zapewnia i są produktami o zawyżonej względem ceny rynkowej wartości. Pojawiały się w Polsce przypadki spotkań, podczas których klient kupował komplet garnków za 3000 zł, a po rozpakowaniu okazywało się, że są to garnki wybrakowane, zardzewiałe, posiadające wady w wykonaniu. Przestrzec należy, że jeśli trafimy na oszustów, to sprzedawany produkt nie będzie wart przysłowiowego złamanego grosza.

Niestety, od wielu lat regularnie jako radca prawny spotykam się z osobami poszkodowanymi przez firmy handlujące „cudownymi produktami”. Po otwarciu przez nabywcę kartonu i obejrzeniu produktów, po rozmowach z bliskimi i znajomymi uświadamiamy sobie, że być może lecznicze produkty niekoniecznie są tak cudowne, a zakupiony produkt kosztuje w internecie trzy razy taniej. Przypuszczać należy, że mogą to być oferty innych osób prywatnych, które sprzedają towar tylko po to, by odzyskać część straconych pieniędzy. Co ważne, nabywcy cudownych produktów zapominają o szczegółowym zapoznawaniu się z treścią zawieranej umowy, dowiadując się po fakcie, że właśnie na pokazie zgodzili się za zabezpieczenie spłaty należności za zakupiony produkt w formie np. weksla in blanco….

Wszystkim osobom, które mają zamiar wybrać się na prezentację cudownego produktu leczniczego, koca grzejącego, kompletu włoskich garnków, niemieckich talerzy i sztućców zalecamy rozwagę i niepopadanie w skrajne emocje. Radzimy także poprosić prezenterów o przedstawienie zaświadczeń o posiadaniu uprawnień, o których istnieniu jesteśmy informowani, np. uprawnień fizjoterapeuty, masażysty, lekarza itd.

                Osoby, które nabyły produkt, z którego jakości są niezadowolone, mają prawo do skorzystania z odstąpienia od umowy. Pomijając szczególne okoliczności wydłużające terminy do odstąpienia od umowy, konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się w przypadku kupna towaru na pokazie najczęściej od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta. Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się po prostu za nigdy niezawartą.

Jeśli konsument zapłacił podczas pokazu część kwoty, to w przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca produktu ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Należy pamiętać, by niezwłocznie po odstąpieniu od umowy, nie później niż w terminie 14 dni od odstąpienia od umowy, zwrócić sprzedawcy zakupiony komplet produktów. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. W tym miejscu radziłbym odsyłającym towar przed wysyłką zrobić szczegółowe zdjęcia produktów, tak, by na przyszłość móc zwolnić się z ewentualnej odpowiedzialności względem sprzedawcy za zmniejszenie wartości rzeczy w okresie, gdy ta osoba zakupiła produkty do chwili wysyłki. Niestety, zdarzały się już przypadki, że firmy obarczały zwracających produkty kosztami ich uszkodzenia.

Osoba, która nie odstąpi od umowy w ciągu 14 dni od odbioru produktu, ma bardziej związane ręce. Po pierwsze, musi sprawdzić, czy w umowie oświadczyła, że została przez sprzedawcę pouczona o prawie do odstąpienia od umowy. Jeśli z umowy nie wynika, że została pouczona –  termin na odstąpienie od umowy będzie wynosił w praktyce 1 rok od zakończenia biegu 14 dni od odbioru produktu na odstąpienie od umowy. Problem może pojawić się, jeśli konsument został pouczony o prawie do odstąpienia od umowy. Wtedy pozostaje nam dokładna analiza problemu na konkretnym przypadku i rozstrzygnięcie, czy osoba, która zakupiła np. matę czy koc nie działała pod wpływem błędu np. co do wartości rynkowej zaproponowanego produktu bądź jego jakości, która okazała się wątpliwą. Jeśli okoliczności faktyczne będą wskazywały, że osoba została istotnie wprowadzona w błąd przez organizatora pokazu, wtedy będzie można zastanowić się nad skorzystaniem z dobrodziejstwa, jakim jest złożenie oświadczenia o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli o zakupie, które zostało złożone pod wpływem błędu.

Dodać należy, że nieuczciwe firmy handlujące cudownymi produktami niejednokrotnie zmieniają swoje nazwy i formę prawną. Przed podjęciem decyzji o pójściu na takie spotkanie należy przede wszystkim zasięgnąć danych dotyczących organizatora pokazu. W internecie krąży szereg opinii na temat firm organizujących takie spotkania. Część z tych opinii jest niepochlebna i wprost wskazuje, że mamy do czynienia z procederem, któremu daleko do uczciwej sprzedaży produktów w postaci cudownych koców grzewczych czy mat masujących zapewniających nam efekty lepsze, niż po przebyciu operacji chirurgicznej.

Przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktów na pokazie, bądźmy ostrożni i działajmy z rozsądkiem.

Kontakt

separate

 

KANCELARIA RADCY PRAWNEGO

DAWID RZESKI

tel. 690 539 512

 

ul. Jana Pawła II 1, 89-200 Szubin

 

------------------------------------

 

ODDZIAŁ KANCELARII W ŻNINIE

-

Plac Wolności 5, 88-400 Żnin

 

------------------------------------

 

 

ODDZIAŁ W WĄGROWCU

-

ul. Kościuszki 28, 62-100 Wągrowiec

 

 -------------------------------------

                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

Copyright © 2015 Dawid Rzeski - Kancelaria Radcy Prawnego

Projekt i wykonanie: Strony internetowe REMEDIA