Nasza strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij

Nie raz zdarzyło się nam kupić towar, który okazał się z jakiegoś względu dla nas nieodpowiedni. Sukienka, która w sklepie pasowała idealnie, po powrocie do domu okazywało się, że np. jej rozmiar nie jest odpowiedni, albo też zakupiony przez nas towar miał wadę. Najczęściej w powyższych sytuacjach zakupiony towar staramy się albo zwrócić, albo też reklamować. Powszechnie utarło się, że niezbędnym do zwrotu towaru czy też jego reklamacji niezbędny jest paragon jako dowód zakupu. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy paragon ten zgubimy, albo ulegnie on zniszczeniu? Czy w takiej sytuacji zwrot i gwarancja nie są możliwe?

Co zrobić w sytuacji, gdy towar nie posiada wad? Gdy po powrocie do domu zakupiony towar przestał się nam podobać?

Zgodnie z art. 27 Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. 

W polskim prawie nie ma natomiast żadnego przepisu, który dawałby możliwość  zwrotu zakupionego towaru w sklepie stacjonarnym w terminie 14 dni od jego zakupu bez podania przyczyny.

Dlatego też przyjęcie zwrotu towaru, który nie posiada wad zależy wyłącznie od woli sprzedawcy.

Kiedy możliwa jest reklamacja towaru?

Jak wynika z art. 556 KC sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną- rękojmia.

Kodeks cywilny w art. 556 1reguluje czym są wady fizyczne.
Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1.nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia, np. lodówka nie chłodzi; w ekspresie do kawy nie działa funkcja spieniania mleka, wodoszczelna i wiatroszczelna kurtka nie spełnia swoich właściwości;

2.nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór, np. mop parowy mimo zapewnień sprzedającego nie nadaje się do czyszczenia tapicerek;

3.nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia, np. ładowarka do komputera marki ,,X”mimo zapewnień sprzedawcy nie nadaje się do ładowania komputera marki ,,Y”;

4.została kupującemu wydana w stanie niezupełnym, np. aparat cyfrowy sprzedany został bez obiektywu.

Natomiast z wadą prawną mamy do czynienia jak wskazuje art. 5563 w następujących sytuacjach:

1.rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej, np. pochodzi z kradzieży;

2.jest obciążona prawem osoby trzeciej, np. zakup nieruchomości, które obciążone jest służebnością;

3.charakteryzuje ją ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu, np. jest dowodem w sprawie karnej.

 

Jakie żądania może przedstawić konsument?

Konsument może:

1. odstąpić od umowy;

2. zażądać obniżenia ceny;

3. zażądać wymiany towaru na nowy;

4. zażądać naprawy towaru. 

Przedsiębiorca może nie zgodzić się na przedstawione przez konsumenta żądanie, jeżeli uzna że jest ono niemożliwe do spełnienia lub wymagałoby nadmiernych kosztów, w porównaniu ze sposobem wynikającym z żądania

Termin na złożenie reklamacji:

Konsument ma prawo złożyć reklamację w terminie do roku od momentu, w którym zauważył wadę towaru. Nie wpływa to w żadnym stopniu na czas, w jakim to sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wydany towar, a mianowicie 2 lata. W przypadku nieruchomości okres ten wynosi 5 lat.

W jakim czasie reklamacja powinna zostać rozpatrzona?

Przedsiębiorca obowiązany jest do rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni, jeżeli tego obowiązku nie spełni, reklamacja uważana jest za zasadną.

Czy możliwa jest reklamacja zakupionego towaru bez paragonu?

Żaden z przepisów w polskim prawie nie stanowi o konieczności przedłożenia paragonu w momencie reklamacji zakupionego towaru.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta w jednej z rozpatrywanych przez siebie spraw uznał informację: ,,Podstawą przyjęcia reklamacji jest dowód zakupu towaru (paragon lub faktura VAT)” za niedozwoloną.

Nigdzie nie jest wskazane, że dowodem zakupu towaru jest paragon. Może on przecież z biegiem czasu ulec zniszczeniu, możemy go zwyczajnie zgubić.

Komunikat prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta z dnia 19 maja 2015 r.: "Zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy, zgłaszając reklamację. Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków".

 

Kontakt

separate

 

KANCELARIA RADCY PRAWNEGO

DAWID RZESKI

tel. 690 539 512

 

ul. Leszka Białego 2a, 88-410 Gąsawa

 

------------------------------------

 

ODDZIAŁ KANCELARII W ŻNINIE

-

Plac Wolności 5, 88-400 Żnin

 

------------------------------------

 

 

ODDZIAŁ KANCELARII W WĄGROWCU

-

ul. Kościuszki 28, 62-100 Wągrowiec

 

 -------------------------------------

                                                                                                                                   

 

ODDZIAŁ KANCELARII W SZUBINIE

-

ul. Jana Pawła II 1, 89-200 Szubin

 

 

 

 

Copyright © 2015 Dawid Rzeski - Kancelaria Radcy Prawnego

Projekt i wykonanie: Strony internetowe REMEDIA